کد مطلب:154121 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:142

ثواب زیارت ابی عبدالله
در مورد ثواب زیارت حضرت سیدالشهدا حسین بن علی علیه السلام روایات بسیار زیاد است از جمله:

1- قال ابوجعفر (ع) لمحمد بن مسلم: مروا شیعتنا بزیارة الحسین بن علی (ع) فان اتیانه مفترض علی كل مومن یقر للحسین بالامامه من الله عزوجل.

«امام باقر (ع) به محمد بن مسلم فرمود: به شیعیان ما امر كنید حسین بن علی را زیارت كنند كه زیارت او بر هر مؤمنی كه به امامت او اقرار دارد واجب است.

2- امام صادق علیه السلام فرمود: اگر كسی در تمام عمرش هر ساله حج كند و حسین را زیارت نكند هر آینه حقی از حقوق رسول خدا (ص) را ترك كرده زیرا رعایت حق حسین بر هر مسلمانی فریضه الهی است.

3- امام صادق به ابان بن تغلب فرمود: ابان! كی حسین را زیارت كردی؟ عرض كرد: یابن رسول الله خیلی وقت است كه حسین را زیارت نكرده ام.

امام فرمود: سبحان ربی العظیم و بحمده. شما از رؤسای شیعه باشید و حسین را زیارت نمی كنید، هر كه حسین را زیارت كند در برابر هر قدمی كه برمی دارد خداوند حسنه ای برایش می نویسد و گناهی از نامه عملش محو می كند و گناهان گذشته و آینده اش را می آمرزد. غفر له ما تقدم من ذنبه و ما تاخر.


توضیح: مقصود از آمرزش گناهان آینده آن است كه زیارت امام حسین علیه السلام موجب ترك بعضی از گناهان می گردد و همین معنی آمرزش است كه اگر حسین را زیارت نكرده بود چه بسا گناهانی را مرتكب می شد كه آمرزیده نمی شد.

4- امام صادق علیه السلام فرمود: روزی حسین در دامن رسول خدا (ص) بود با او بازی می كرد و او را می خندانید، عایشه عرض كرد: یا رسول الله ما اشد اعجابك بهذا الصبی. ای رسول خدا چقدر این كودك را دوست می داری؟!

پیامبر فرمود: وای بر تو چگونه دوست نداشته باشم كه او میوه دل و نور چشم من است.

بدان كه امت من او را می كشند، هر كه او را پس از مرگش زیارت كند خداوند ثواب یك حج از حج های مرا برایش می نویسد.

عایشه تعجب كرد و گفت: ثواب یك حج تو را؟

رسول خدا (ص) فرمود: آری ثواب دو حج مرا به او می دهند.

تعجب عایشه زیاده شد و عرض كرد: دو حج؟

و پیامبر همچنین زیاد می كرد و مضاعف می گردانید تا به نود حج و نود عمره رسانید.

5- ابن ابی یعفور می گوید: به امام صادق (ع) عرض كردم: خیلی مشتاق زیارتتان بودم، و سخت به زحمت افتادم تا خدمت رسیدم.

حضرت فرمود: لا تشك ربك. «از خدایت شكایت مكن»، چرا به زیارت كسی كه حق او بزرگتر از حق من است نرفتی؟

راوی گوید: این جمله حضرت: حق او از من بیشتر است، آنچنان بر من گران آمد كه جمله: از خدا شكایت مكن، آن قدر گران نیامد.

گفتم: كیست آن كس كه حق او بر من بیش از شما است؟

فرمود: حسین علیه السلام، چرا به حرم حسین نرفتی تا خدا را در آن مكان مقدس بخوانی و حاجات خود را از او بخواهی. [1] .

6- محمد بن مسلم كه از اصحاب اجماع است از امام صادق (ع) روایت می كند كه


می فرمود: به درستی كه حسین بن علی علیهماالسلام نزد پروردگارش قرار دارد و از آنجا به محل لشگرگاه خود و جایگاه فرود آمدن شهدائی كه با او بودند نظر می كند و زائران خود را هم می نگرد و آن ها را با نام و نشانی و اسامی پدرانشان می شناسد و مقام و درجه ایشان را نزد خدای عزوجل می داند و شناسائی او نسبت به آنان بیشتر از آشنائی هر یك از شما نسبت به فرزندانتان می باشد و آن حضرت مشاهده می كند كسانی را كه برای او گریه می كنند پس برای آنها طلب مغفرت می نماید و از پدران گرامی خود امیرالمؤمنین و پیامبر اكرم (ص) هم مسئلت می نماید كه درباره آنان طلب مغفرت كنند.

سپس امام صادق اضافه فرمود: حسین (ع) می گوید: اگر زائرینم بدانند كه خدا چه چیزی برای آنان آماده كرده است خوشحالیشان بیش از جزع آن ها خواهد بود و به تحقیق زائر او برمی گردد در حالی كه برای او گناهی باقی نخواهد ماند [2] .

7- عبدالله بن بكیر هم كه از اصحاب اجماع است روایت می كند كه با امام صادق علیه السلام به حج مشرف شده بودم و از حضرتش پرسیدم كه اگر قبر امام حسین را نبش كنند چیزی به دست می آید؟

امام صادق فرمود: چه سئوال بزرگی نمودی حسین بن علی با پدر و مادر و برادرش در منزل رسول خدایند و با رسول خدا روزی می خورند و او طرف راست عرش را گرفته و می گوید: یا رب انجزلی ما وعدتنی.

«یعنی پروردگارم آنچه را كه وعده فرمودی به من عنایت فرما».

و نظر می كند به زائران قبر خود و او می شناسد آنان را و می داند نامشان و نام پدرانشان و آنچه را كه از زاد و توشه با خود دارند حتی بهتر از پدر نسبت به فرزندش آنها را می شناسد [3] .


[1] نفس المهموم ص 531 تا 537 بحار ج 101 ص 3 و 7 و 35 و 46.

[2] بحار ج 44 ص 281.

[3] بحار ج 44 ص 282 و 289.